E-handeln ökar starkt i Sverige

I Sverige växer e-handeln så det knakar och omsättningen på internet har haft en stabil ökning de senaste åren. I 2013 omsatte e-handeln i Sverige över 37 miljarder kronor och det finns inga tecken på att den kommer avta i framtiden. Den enkla åtkomsten och användningen av nätet har stimulerat en tillväxt i den svenska e-handeln, och fler butiker väljer att starta e-handel i tillägg till sina fysiska butiker. För den som vill gå andra vägen och starta en fysisk butik efter uppstarten av sin e-butik finns det idag många lediga lokaler i Stockholm att välja mellan. 

De snabbast växande kategorierna inom e-handeln

Sport- och fritidsartiklar tillsammans med möbler- och heminredningsprodukter är de snabbast växande kategorierna just nu i Sverige. Hemelektronik och kläder säljer bäst och de flesta experterna tror att trenden kommer att hålla i sig länge.

e-handeln utgör idag sex procent av den totala detaljhandeln i Sverige. En stor bidragande faktor till den ökade e-handeln är shopping via mobilen eller läsplattan. Man behöver inte längre sitta hemma vid datorn för att handla på nätet. Detta konsumentbeteende har också bidragit till en ökad omsättning på nätet.

E-handel hjälper den fysiska butiken att sälja mer

Det är många stora butikskedjor som är övertygade om att deras webbutiker även ökar försäljningen i deras fysiska butiker.

Ett exempel på detta är klädkedjan Lindex som etablerade sig relativt sent på nätet. Påståenden om att e-handeln ökar försäljningen i den fysiska butiken är dock svåra att påvisa. Trots detta är många butikskedjor övertygade om att e-handeln bidrar till mer försäljning i de fysiska butikerna. Men alla resonerar inte lika och det är fortfarande många butiker som ännu inte tagit steget att startat en e-butik på nätet.